Recensies – California Dreaming

Recensie Mieke Schepens
Een prachtig verhaal met carrière, erotiek en tragiek als onderwerp zoals ook op de cover onder de titel staat vermeld. Als je denkt dat je te maken krijgt met een verhaal met een en al romantiek, kun je het boek meteen wegleggen. Maar liefde, misbruik, geluk en pech zijn ook aan de orde in deze spannende roman. Alle gebeurtenissen zijn op bijzonder dramatische wijze beschreven, maar niet op een manier dat je het overdreven zult vinden.

Ik sloeg de laatste bladzijde om en bedacht dat de titel ook had kunnen zijn: Wat als…
De auteur schrijft heel goede dialogen waardoor het fijn lezen is. Ook de personages zijn duidelijk beschreven, maar je moet niet denken dat je ze kent als je nog in deel 1 aan het lezen bent. Het zijn namelijk twee werelden waarin we kijken. Een realiteit en een ‘wat als…-wereld’ niet per se in deze volgorde.
Deze twee werelden vertaald in de twee delen hebben naar mijn mening niet meer met elkaar te maken dan dat er bijna dezelfde personages in voorkomen. Maar wel in een andere gedaante moet ik erbij zeggen. Wanneer je niet voor ogen hebt dat het twee werelden zijn waar je in meekijkt, kan het boek verwarrend overkomen. >>>verder>>>

Recensie Danielles Boekenhoek

Dana staat aan het begin van haar carrière en is bereid om daar helemaal voor te gaan.Ze is een knappe jonge vrouw die de nodige aanbidders heeft, maar wel erg kritisch is.
Ze heeft voor zichzelf een carrièrepad uitgestippeld waarbij ze handig gebruik maakt van haar looks en haar charmes. Ze weet heel goed wat ze wil en dat blijkt al gauw vruchten af te werpen. Als het voor haar carrière beter is, laat ze gemakkelijk haar principes varen.

Dana heeft een relatie met de knappe Micky. Micky bevredigd haar op alle vlakken waar ze dat nodig heeft en hij kan ook nog eens erg lekker koken. Dana heeft niets te klagen en Micky legt haar niets in de weg wat haar carrière betreft. Ze werkt bij een groot bedrijf waar ze zich in een korte tijd weet op te werken tot de persoonlijk assistent van Ben. Een man die binnen het bedrijf een erg belangrijke functie heeft.

Al gauw merkt Ben dat Dana meer in haar mars heeft, hierdoor krijgt ze al vrij snel meer verantwoordelijkheid. >>>verder>>>

*****

Recensie Erik le Romancier
Eerder las ik van de hand van Iris Pinson ‘Als je alleen…’. Die roman is me erg goed bevallen, dus toen ik de kans kreeg haar nieuwste boek ‘California Dreaming’ te recenseren, greep ik die met beide handen aan. En wat ben ik blij dat ik dat deed, want ‘California Dreaming’ bleek een heel onderhoudend boek te zijn, waarin ik menig uurtje lekker heb zitten lezen. De ruim 318 pagina’s vlogen voorbij omdat ik steeds wilde weten hoe het verhaal verder zou gaan.

Californië geldt al decennia als een soort mekka. Een zonnige staat aan de westkust van de Verenigde Staten waar alle dromen werkelijkheid kunnen worden. Een wereld van ideeën, van creativiteit, van ongebreidelde vrijheid en blijheid. Californië is voor velen een utopie, een ideaal, een belofte, een droom. Voor sommigen blijkt deze droom echter onhaalbaar, of wordt hij zelfs een regelrechte nachtmerrie. Dat is waar de roman ‘California Dreaming’ over gaat: een onbereikbaar ideaal, een onmogelijke droom die elk moment een nachtmerrie kan worden. Een mooie blauwe roos (lees het boek en je weet waarnaar ik verwijs) die een paar heel nare doorns blijkt te hebben. >>>verder >>>

*****

Recensie Ambilicious
California Dreaming zette mij eerst even op het verkeerde been. Tot ik verder in Hoge Hakken kwam en meer en meer ging meeleven en genieten met Dana, de hoofdpersoon. De wending in Waar de wilde rozen groeien kwam voor mij als een volslagen verrassing. Mijn moederinstinct om Dana onder mijn hoede te nemen, voerde direct de boventoon. Het verweven van gebeurtenissen en personages in de twee verschillende delen vind ik meer dan een compliment waard. Iris weet met haar pen de lezer vlot mee te nemen, zonder de overbodige ballast van dure en ingewikkelde woorden. ‘Niets is wat het lijkt en gelijktijdig heel herkenbaar’, dit maakte het voor mij spannend tot de laatste letter. >>>verder>>>

*****

Recensie Lenie Kruis
Dit is de achterkant van het nieuwe boek van Iris Pinson dat deze maand te verkrijgen is in alle goede boekwinkels en internetwinkels die boeken verkopen.

Een boek dat ik begon met scepsis, omdat ik erotiek een gewaagd onderwerp vind in de vorm dat tegenwoordig veel schrijvers er een grote baal erotische schermutselingen ingooien en dat doet vaak het verhaal van het gehele boek totaal geen goed. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Zo ook Iris Pinson. Zij beloofd drama, erotiek, spanning. Dit boek bevat het leven zelf zoals het zomaar op een ieders pad zou kunnen komen, ware het niet dat…..

Ja, wat ik er van vond? Het heeft mij in deze tijden van loverboys en aanverwante vervelende dingen goed aan het denken gezet.

De eerste honderd bladzijdes die ik doornam waren van rustige kwaliteit, een beetje opbouwend, mezelf steeds afvragend wanneer het feest van spanning eens begon. Ik gaf mezelf nog tien bladzijdes te gaan ( dat doe ik met al mijn boeken, wanneer de factor boeiend té lang voor mij op zich laat wachten) maar in die tien bladzijdes gebeurde er ineens van alles dat je nooit zou verwachten. >>>verder>>>

*****

Recensie John Zon
Bedankt om je proeflezer te zijn. Wouw, wat een boek. Zonder op de inhoud in te gaan, laat je doorschemeren hoe een ongecompliceerde voorstelling van het leven eruit kan zien. Het boek geeft een doorkijkje naar de mooie kant van het leven, maar schuwt geen pijn en verdriet. Ik vond het plezierig, maar ook schokkend om te lezen. Eigenlijk is het geen boek om in bed te lezen. Ik heb er een paar keer behoorlijk over liggen namalen. Ondanks het fictie is, greep het me aan. Het verhaal zou zo in mijn eigen omgeving kunnen afspelen zonder dat je er besef van hebt.

Ik vond het een ontroerend verhaal, wat wel wat in me heeft losgemaakt. Een aanrader voor mensen die wel tegen een stootje kunnen.

Groeten John

*****

Recensie Ellen van de Bergh
De tweede roman van Iris Pinson heeft een diepe indruk op mij achtergelaten. Ze neemt je mee naar een wereld die wij vanuit de praktijk kennen. De succesvolle secretaresse die carrière maakt over de rug van haar baas. Maar al lezende wordt langzaam duidelijk dat de vork toch anders in de steel zit. Er zijn tegenstrijdige belangen. Totdat je ineens leest wat de rauwe werkelijkheid is. Ik schrok ervan. Je beseft dat de wereld waarin Dana zich begeeft een schijnwereld is. Haar levenspad is iets wat ongemerkt om ons heen kan plaatsvinden zonder dat we er enige notie van hebben.

California Dreaming leest lekker weg, maar schuwt niet om een doorkijkje aan de onderkant van de samenleving te tonen. Een boeiend boek wat je in zijn greep houdt. >>>verder>>>

*****

Recensie Mathilde V
California Dreaming speelt zich af in de kantoorwereld. Succes en macht. Twee begrippen die onoplosbaar zijn verbonden. Een realistische beschrijving met een meedogenloos keerpunt. De hoofdpersoon Dana komt aanvankelijk als een zeer arrogante tante over, maar als de werkelijkheid zichtbaar word, krijg je toch bewondering voor haar. Ze staat haar mannetje en ziet kans om haar kwetsbare hoofd boven water te houden. Het nare van het verhaal is, dat het zo naast je in de straat kan gebeuren zonder dat je het door hebt.

Een roman waar de spanning langzaam wordt opgevoerd en tot een onverwachte climax komt. Een aanrader als je van romans houdt die niet zo zoetsappig zijn. >>>verder>>>

*****

Recensie Jacky Overmeen – Lilyrose
Iris Pinson, auteur van ”Als je alleen…”, publiceerde deze oktobermaand haar tweede roman ”California Dreaming”. Na het debuut van Iris Pinson, was ik ontzettend benieuwd wat haar tweede boek in petto had. Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten tot ik een nieuwe recensie kon schrijven; California Dreaming lag een paar dagen voor de release datum al op de mat. Geweldig! Ik legde de drie andere boeken die ik op dat moment aan het lezen was even opzij en maakte ruimte voor de nieuwe erotische roman van Iris Pinson.

California Dreaming
Zodra je begint aan het boek vallen er meteen een aantal dingen op. Pinson schrijft in delen, dit zag ik in ”Als je alleen…” al terug, maar ook in ”California Dreaming” is het verhaal ”opgesplitst”. De twee delen van California Dreaming hebben geheimzinnige subtitels, waardoor je ontzettend nieuwsgierig wordt naar het verhaal. >>>verder >>>

*****

Recensie Elly van de Meer
California Dreaming gaat over hoofdpersoon Dana. In het eerste deel wordt het leven van haar beschreven als ze haar carrière pad uitstippelt. Dana komt uit een welvarend gezin, heeft een leuke broer. Ze is carierregericht en deinst er niet voor terug om haar lichaam in de strijd te gooien. Ze wordt PA van Ben en gaat met hem mee op zakenreizen. Al snel wil ze binnen het bedrijf hogerop. Bijna lukt dat, maar Ben steekt er een stokje voor.

Ze krijgt een nieuwe baan en na een aantal jaar krijgt ze een relatie met één van de andere directeuren. Dan slaat het noodlot toe.

Het tweede verhaal gaat over Dana die uit een gebroken gezin komt, het leven is hard voor haar. Ook zij moet haar lichaam in de strijd gooien, alleen nu niet uit vrije wil. Ze krijgt een aantal vrienden. Als ze bij de ene het geluk niet vindt, stapt ze over op de andere vriend. Ze jaagt net als Dana uit het eerste deel het geluk na.

Is het motto : Leef je droom, of droom je leven? >>>verder>>>

Pluspunten: Fantasierijk, Meeslepend verhaal*****