Recensies – Als je Alleen…

Recensie Lenie Kruis
Het debuutalbum van Iris Pinson is er eentje die zeker niet onderdoet voor andere schrijvers van erotische boeken. Tijdens het lezen van het boek had ik steeds het idee dat ik er midden in zat, de details van de omgeving, de dingen die ze beschreef, neem bijvoorbeeld een buikkastje uit haar ouderlijke woning of de kleur van de vloerbedekking, alles zie je voor je. Zo een detaillistenschrijfster is Iris. Het leest gewoon heerlijk weg en voor je het weet zit je ook midden in het verhaal.
Het deed mij denken aan mijn vroegere jaren toen ik ook zo de beest uithing. Hier schrijft zij over keuzes maken die eigenlijk door egoïsme en eigenbelang voorrang krijgen. Het spelen met gevoelens, dan de klap krijgen dat de protagonist zelf de dupe is en er voor haar gekozen wordt, iets dat zij niet kan en wil accepteren. >>> meer >>>

*****

Recensie Erik le Romancier
De roman ‘Als je alleen…’ van schrijfster Iris Pinson is een onderhoudend verhaal dat eigenlijk altijd en overal kan. Het draaft niet hoog en het graaft ook niet erg diep, maar smakelijk, vermakelijk, lekker leesbaar en vlot geschreven is het wel. Tegen het decor van penthouses, villa’s en buitenhuizen in diverse wereldsteden schetst Pinson het levensverhaal van de onafhankelijke, intelligente en wilskrachtige Sonja Plattel, carrièrevrouw en levensgenieter. Dure huizen, glanzende carrières, aantrekkelijke mannen, mooie vrouwen, volop geld, drank en drugs en een pittige dosis erotiek: met ‘Als je alleen…’ trakteert Pinson de lezer op soepel geschreven en in een goed tempo vertelde chicklit.

Hoofdpersoon van ‘Als je alleen…’ is Sonja Plattel. Haar volg je als lezer een aantal decennia van haar leven, van jonge vrouw tot vlotte, vitale vijftiger. Al die tijd en ondanks alles wat ze meemaakt – en ze maakt wat mee! – is en blijft Sonja mooi, intelligent, zelfstandig en doortastend. Dat maakt haar echt een vrouw van nu: slim, sterk, stoer en sexy. >>>meer>>>

*****

Recensie Jackie Overmeen
Via Twitter kwam ik terecht bij Iris Pinson, een schrijfster die donderdag 27 maart haar allereerste boek lanceerde. Nog voordat het boek gelanceerd werd, mocht ik hem al lezen en dat is natuurlijk altijd heel erg leuk!

Wat dit boek bijzonder maakt, is het feit dat Pinson alles helemaal alleen heeft gedaan. En daarmee bedoel ik niet alleen het schrijven, maar ook het ontwerp van de voorkant, de redactionele taken en het boek heeft ze zelf uitgegeven. Dat is toch wel een applausje waard, niet?
Ik ben compleet onwetend in het boek gestapt, omdat ik dat de leukste manier vind van boeken lezen. Ik wist niet waar het verhaal over ging, wat het genre was en wat er allemaal in zou voorvallen. Compleet blanco ergens instappen zorgt er, naar mijn bescheiden mening, voor dat je niet met een bepaalde verwachting aan iets begint. Iris Pinson had mij vooraf gewaarschuwd dat ik eigenlijk niet binnen de doelgroep van het boek viel, maar dat mijn moeder dat wel deed. En zo begon ook mijn moeder aan het debuut van Iris Pinson. >>>meer>>>

*****

Recensie Mieke Schepens

Ondanks het feit dat mijn voorkeur naar papieren exemplaren uitgaat om te lezen, was ik in een mum van tijd een heel stuk in het verhaal gevorderd. Iris heeft een prettige schrijfstijl waardoor je heel vlot doorleest. Vrij korte zinnen en heel veel verduidelijking van elk onderwerp. Een goede beschrijving van de personages is het verhaal zeker ten goede gekomen.

In het verhaal komt een behoorlijke portie seks aan de orde, maar het is vrij lichtvoetig, geen harde porno of iets vulgairs. In het eerste gedeelte lijkt het alleen maar om seks en drank te draaien en je vraagt jezelf af wat het verhaal nou eigenlijk is, maar als je verder leest wordt een stukje duidelijk gemaakt. Het is meer dan alleen maar seks wat de klok slaat, hoewel dat telkens terug komt. Voor mij had dat wat minder benadrukt mogen worden. Hier is de boodschap: minder is meer. Iets wat voor in het boek gebeurt, wordt achter in het boek opgehelderd. Mooi gedaan! >>>meer>>>

*****

Recensie John Zon

Een beetje bevooroordeeld ben ik eraan begonnen. Maar dat was al snel over. Het boek pakte me gelijk. Er zit lekker de vaart in en je blijft lezen, wat je wilt weten hoe het nu afloopt met Sonja.

De overgangen tussen de drie gedeelten waar het boek uit bestaat vond ik knap, vooral hoe de transformatie van Sonja subtiel werd weergegeven. Langzaam wordt de schil er vanaf gehaald. Het verhaal zegt ook iets over het vluchtige leven wat mensen leiden. Sonja zocht iets, wat ze in haar jeugd niet had gekregen. Liefde en warmte.
De ontknoping aan het einde had ik niet voorzien, maar had wel het gevoel dat er iets aan zat te komen.
Een verrassend boek en aanrader. >>>

*****

Recensie Sandra de Koning-vd Pol
Ook dit boek heb ik in één ruk uitgelezen, alhoewel ik moest wennen aan de kort-en-bondige schrijfstijl zorgt het er tegelijkertijd voor dat je blijft lezen, zeker in gezelschap van Zon. Het verhaal is verrassend en ik ben dan ook benieuwd naar het volgende boek! Graag een vervolg ;-)) Fijn dat ik het mocht lezen Iris! #dankbaardankjewel. >>>