Recensie Donkertest – Erik le Romancier

Recensie van ‘Donkertest’, een roman van Iris Pinson door Erik Le Romancier

Waartoe een schilderij van Jeroen Bosch allemaal niet kan leiden… In dit geval tot de roman Donkertest van Iris Pinson. Geïnspireerd door De Hooiwagen van Bosch vertelt Donkertest het dramatische verhaal van de ondergang van vier hyperambitieuze vrouwen, moeder Margret van Gelre, een geslaagd eurocommissaris, en haar drie aantrekkelijke dochters, Lila, Péar en Victoria. Vier bevoorrechte dames op weg naar de hel.

Maar wat is nu eigenlijk een donkertest? Ik had nog nooit van het woord gehoord, maar een donkertest schijnt een soort technische of IT-achtige test te zijn, waarbij wordt gekeken of een bepaald systeem bestand is tegen hoge druk of stress, of dat het faalt en in elkaar klapt. Een mooie metafoor voor de levens van de vier dames. Één ding is zeker na het lezen van dit verhaal: Margret, Lila, Péar en Victoria van Gelre slagen absoluut niet voor hun persoonlijke donkertest. Integendeel, de vrouwen gaan aan het eind roemloos en reddeloos ten onder. Dit ondanks al hun privileges, mogelijkheden en grenzeloze zelfvertrouwen. Maar wanneer zelfvertrouwen niet vergezeld gaat van zelfkritiek en zelfkennis, dan ontaardt het al snel in grenzeloze zelfoverschatting.

Precies door die zelfoverschatting, gecombineerd met blinde ambitie, minachting voor anderen, teveel geld en vooral te weinig (zelf)respect en goede smaak, helpen moeder en dochters zich vakkundig naar, nou ja, de kloten. Excusez les mots. Rivaliteit, haat en afgunst van louche figuren uit het verleden dragen hun eigen destructieve steentje bij.

Pinson is gespecialiseerd in romans die een cocktail bevatten van carrière, erotiek en tragiek. Ook in dit verhaal komen deze thema’s weer ruimschoots aan bod, al doet ze het deze keer verhoudingsgewijs wat rustiger aan met de erotiek. Toegegeven, de SM-scenes, loverboys en gedwongen prostitutie mogen er zijn, maar waar haar eerdere romans – Als je alleen, California Dreaming en Dr. Norton – bol stonden van de soms uitzinnige seks, ligt het accent nu meer op de carrière en tragiek.
Daarnaast introduceert Pinson twee elementen die ik nog niet eerder in haar werk heb gezien: iets bovennatuurlijks – iemand, puur van hart, ontsnapt met hulp van boven aan de apocalyps – en ook iets moreels. Iris Pinson geeft Donkertest zeker ook een boodschap of les mee. Vermoedelijk is dat een invloed van Jeroen Bosch.

Alles bij elkaar resulteert dat in een verhaal dat misschien wat minder kinky is dan Pinsons eerdere werk, maar dat op mij grote indruk heeft gemaakt door zijn volwassenheid. Donkertest is nog steeds smeuïg en sappig, maar ademt ook een zekere rijpheid.

Is Donkertest daarmee geslaagd voor zijn eigen donkertest? Ja, met vlag en wimpel. Iris Pinson is het schrijven zeker nog niet verleerd en heeft met Donkertest een goed, volwassen en lezenswaardig verhaal afgeleverd. Een milde zedenschets vol carrière en tragiek, met op de juiste momenten een lekker scheutje erotiek, getuige de vele maskers met spannende ritsjes.

Geen leerpunten, dus? Toch wel. Het euvel speelde al bij haar eerdere boeken, maar is voor mijn gevoel nu extra prominent aanwezig: het gebrek aan een zorgvuldige, kritische redactie. Een spelt horen vallen is wat anders dan een speld horen vallen, en het ‘meisje, wat’ is toch echt gewoon een kanjer van een taalfout. Zo staan er wel meer dingen in Donkertest die niet nodig of zelfs niet juist zijn. Maar niet gevreesd: het is soms irritant, maar Donkertest gaat zeker niet kopje onder. Een feit blijft namelijk een feit: het verhaal staat als een huis. Ren dus allemaal naar de boekhandel en koop dit boek.

Erik Le Romancier, 5 mei 2017

Over Pinson

Dit bericht werd geplaatst in #Donkertest, Blog, Boek, E-Book, Erotiek, Informatie, Literatuur, Recensie, Relatiedrama, Roman, Tragiek. Bookmark de permalink .