Recensie Erik le Romancier

Hoera! Een nieuwe recensie! Dit maal van het nieuwste boek van Iris Pinson, ‘Dr. Norton’. Een 1 woord: toppertje smile-emoticon

***
Al vanaf haar allereerste boek is Iris Pinson een van mijn favoriete schrijfsters. Ik houd van de onderwerpen van haar verhalen en van haar manier van schrijven. Reikhalzend heb ik dan ook uitgekeken naar de kans haar meest recente roman, ‘Dr. Norton’, te lezen en te recenseren. En ik moet zeggen: ook nu weer stelt Iris Pinson me niet teleur. Integendeel! ‘Dr. Norton’ is een absolute aanrader!

‘Dr. Norton’ is het verhaal van Victor Bosch en Paul Norton – de Dr. Norton uit de titel – en hun jarenlange, innige vriendschap die steeds meer verzuurd, omslaat in haat, afgunst, wantrouwen en jaloezie om uiteindelijk met veel geweld en in volle storm tragisch ten onder te gaan. ‘Dr. Norton’ is echter ook het verhaal van de mooie, sensuele, maar uiterst labiele Jackie, voor wie beide vrienden een intense, bijna obsessieve passie ontwikkelen. Jackie is de spreekwoordelijke fatale vrouw die tussen boezemvrienden en bloedbroeders Victor en Paul in komt te staan en met hen verstrikt raakt in een ongezonde driehoeksverhouding met verstrekkende gevolgen voor alle betrokkenen.

Met veel vaart en tegen de inmiddels vertrouwde achtergrond zoals we die van haar zijn gewend – mooie mannen, sexy vrouwen, snel geld, dure villa’s en geslaagde carrières vol aanzien en macht – schetst Pinson in ‘Dr. Norton’ het onderhoudende, bij vlagen aangrijpende relaas van twee gezworen vrienden en hun bitterzoete, alles verterende en verziekende liefde voor hun femme fatale. ‘Dr. Norton’ is een verhaal als een klassiek Grieks drama: meeslepend, verrassend, ontroerend, tragikomisch en onafwendbaar afstevenend op de ondergang. En toch is het ergens ook een verhaal over hoop, liefde, redding, vergeving en veerkracht. Een vertelling over liefde, zelfkennis en eerlijkheid die zelfs de diepste duisternis kunnen overwinnen. Dat, en de goed uitgewerkte driehoeksverhouding, de mooie spanningsboog, de verrassende perspectiefwisselingen, de vlotte manier van vertellen en het smeuïge realisme geven ‘Dr. Norton’ meerwaarde en zeggingskracht.

Bij de verteltrant en het realisme van Iris Pinson horen ook nu weer een stevige dosis seks en lichamelijkheid. Waarom ook niet? Pinson schrijft over volwassenen, voor volwassenen. Daarbij passen geen omtrekkende bewegingen, valse schaamte of besmuikt gedrag. Volwassen mensen hebben seks en ook in ‘Dr. Norton’ is Iris Pinson daarin heerlijk expliciet en zelfs een tikkeltje schaamteloos. Maar let op: schaamteloos is niet smakeloos of sensatiezuchtig. Pinson is heel open, eerlijk en vrijmoedig, maar wordt nooit opdringerig, vrijpostig of ordinair. Ze windt er gewoon geen doekjes om, en datzelfde geldt voor de personages in haar boeken.

Zijn er dan na alle jubel en juich geen mindere punten? Jawel, ik heb er twee. Het eerste minpunt is dat Pinson er nog steeds niet in slaagt het betrekkelijk voornaamwoord bij onzijdige woorden correct te benoemen. Concreet: het is bij haar ‘het meisje, wat’ of ‘het huis, wat’. Raar, foutief (je zegt toch ook niet: ‘de man/vrouw, wie’?) en onnodig. Tweede minpunt is dat het einde van het verhaal wat wordt afgeraffeld. Naar mijn idee had dit echt wat meer ruimte en tijd verdiend. Maar wees gerust: deze minpunten maken ‘Dr. Norton’ allesbehalve een slecht verhaal!

Met ‘Dr. Norton’ laat Iris Pinson zien dat ze steeds blijft groeien als schrijver en verteller en zet ze een prachtig en onderhoudend verhaal neer dat zowel vermaakt als tot nadenken stemt. Een hele prestatie die Pinson goed volbrengt. ‘Dr. Norton’ is een boek dat het verdient goed te verkopen en vaak te worden gelezen en herlezen deze zomer. Ik kijk nu al met spanning uit naar Pinsons volgende roman.

Erik le Romancier
Mei 2015

Over Pinson

Dit bericht werd geplaatst in #DrNorton, Actualiteit, Art, Article, Artikel, Auteur, Author, Berichten, Bibliotheek, Blog, Boek, Boekhandel, Bronnen, Column, Cultuur, Diversen, E-Book, Ideeën, Inspiratie, Kunst, Literatuur, M-commerce, Manuscript, Media, Nieuws, Nieuwsbrieven, Novel, Publiceren, Recensie, Recentie, Review, Reviews, Roman, Social Media, Storytelling, Tips, Trend, Uitgeverij en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.