Recensie Erik le Romancier – California Dreaming

Eerder las ik van de hand van Iris Pinson ‘Als je alleen…’. Die roman is me erg goed bevallen, dus toen ik de kans kreeg haar nieuwste boek ‘California Dreaming’ te recenseren, greep ik die met beide handen aan. En wat ben ik blij dat ik dat deed, want ‘California Dreaming’ bleek een heel onderhoudend boek te zijn, waarin ik menig uurtje lekker heb zitten lezen. De ruim 318 pagina’s vlogen voorbij omdat ik steeds wilde weten hoe het verhaal verder zou gaan.

Californië geldt al decennia als een soort mekka. Een zonnige staat aan de westkust van de Verenigde Staten waar alle dromen werkelijkheid kunnen worden. Een wereld van ideeën, van creativiteit, van ongebreidelde vrijheid en blijheid. Californië is voor velen een utopie, een ideaal, een belofte, een droom. Voor sommigen blijkt deze droom echter onhaalbaar, of wordt hij zelfs een regelrechte nachtmerrie. Dat is waar de roman ‘California Dreaming’ over gaat: een onbereikbaar ideaal, een onmogelijke droom die elk moment een nachtmerrie kan worden. Een mooie blauwe roos (lees het boek en je weet waarnaar ik verwijs) die een paar heel nare doorns blijkt te hebben. verder >>>

In ‘California Dreaming’ vertelt Pinson het verhaal van Dana, een mooie, jonge vrouw op zoek naar liefde en een ontsnapping aan haar afkomst en het milieu waarin ze is opgegroeid. Haar scherpe geest en sexy lichaam zijn hierbij haar belangrijkste troeven. In haar soms wanhopige, maar altijd vastberaden zoektocht naar echte liefde en een beter leven voor zichzelf, vindt Dana troost en beschutting in haar eigen Californische Droom. Totdat droom en werkelijkheid door elkaar heen beginnen te lopen en een dramatische gebeurtenis Dana’s droom plotsklaps verandert in een nachtmerrie.

Graag zou ik meer vertellen over de inhoud van California Dreaming, maar ik ben bang dat ik dan te veel zou verklappen en dat zou echt zonde zijn. Wel kan ik zeggen dat Iris Pinson een verhaal heeft geschreven dat goed in elkaar steekt, vlot en met veel vaart is geschreven en zeer leesbaar wordt verteld. Ook typische ‘Pinson-kenmerken’ ontbreken zeker niet. Dat betekent weer volop mooie mannen, sterke vrouwen, glanzende carrières, dure locaties en een zo nu en dan een flinke scheut erotiek. Maar California Dreaming biedt meer. Er is namelijk ook ruimte voor realisme, een stuk rauwheid en rafelrandjes en af en toe pure ontroering. Dat maakt het boek meer dan alleen maar een mooie, sappige maar wat oppervlakkige glamourroman. Wat California Dreaming naar mijn idee ook een stukje extra geeft zijn de onverwachte wendingen waarop Pinson de lezer van haar roman trakteert. Deze twists zijn verrassend, goed getimed en geven het verhaal extra vaart en diepte.

Komt dan alleen gejubel uit mijn mond? Nee, dat helaas niet. Wat ik namelijk als storend heb ervaren zijn de grammaticafouten die regelmatig opduiken. Deze deden enigszins afbreuk aan mijn leesplezier en ik kan me voorstellen dat dit voor meer lezers geldt. Hier ligt dus echt een ontwikkelpunt voor de schrijfster. Als je deze taalfouten echter buiten beschouwing laat, resteert een heel goed, onderhoudend en lezenswaardig verhaal.

Al met al is Iris Pinson er  in geslaagd met California Dreaming een erg goede roman af te leveren die heel wat mensen heel wat aangename uurtjes gaat opleveren. Mijn eindoordeel? In één woord: kopen!

17-10-2014

Over Pinson

Dit bericht werd geplaatst in #CaliforniaDreaming, Algemeen, Artikel, Auteur, Berichten, Bibliotheek, Blog, Boek, Boekhandel, Column, E-Book, Literatuur, M-commerce, Manuscript, Media, Online boekwinkel, Publiceren, Recensie, Review, Reviews, Roman, Social Media, Tips, Uitgeverij en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.